V ére digitalizácie tradičná byrokracia uvoľňuje miesto moderným riešeniam a elektronický podpis sa stáva nevyhnutným prvkom pre čoraz viac z nás.Či už hovoríme o systéme elektronickej faktúry, diaľkovom podpise zmluvy alebo podaní online žiadosti na úradoch, tento nástroj sa v mnohých oblastiach rýchlo zmenil z ‚možnosti‘ na ‚nevyhnutnosť‘.
Dňa 8. júla 2024 bol v Úradnom vestníku Rumunska uverejnený zákon č. 214/2014 o používaní elektronických podpisov, časových pečiatok a poskytovaní služieb dôvery na ich základe (‚zákon o elektronickom podpise‘), ktorý sa od 8. októbra 2024 stane novým legislatívnym rámcom pre používanie elektronických podpisov, časových pečiatok a poskytovanie služieb dôvery.
Prečo bola táto reforma potrebná?
Nový zákon o elektronickom podpise bol dlho očakávaný vzhľadom na to, že v Rumunsku existoval zastaraný legislatívny rámec, ktorý nedržal krok s technickým pokrokom v tejto oblasti (t. j. zákon č. 455/2001 o elektronickom podpise a zákon č. 451/2004 týkajúci sa časových pečiatok), ktorý bol miestami nesúrodý a nezosúladený s pravidlami a zásadami stanovenými v nariadení (EÚ) č. 910/2014 Európskeho parlamentu a Rady z 23. júla 2014 o elektronickej identifikácii a dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zrušení smernice 1999/93/ES (‚nariadenie eIDAS‘).Predchádzajúce právne predpisy o elektronických podpisoch v Rumunsku predstavovali rôzne nedostatky, ktoré v praxi spôsobovali zmätok, ako napríklad nejasnosť predpisov a rôzne rozpory medzi primárnymi a sekundárnymi právnymi predpismi.
Hoci kvalifikované elektronické podpisy sú uznávané a majú rovnakú dôkaznú hodnotu ako vlastnoručné podpisy, v praxi sa často uprednostňuje vlastnoručné alebo elektronické podpisovanie dokumentov a ich zasielanie elektronickou poštou, a to buď v naskenovanej podobe (vlastnoručne podpísaný dokument), alebo v elektronickej podobe (elektronicky podpísaný dokument), bez toho, aby sa poskytovali originály vlastnoručne podpísaných dokumentov.Táto prax sa rozšírila z dôvodu pohodlnosti, ale je nevyhnutné zdôrazniť, že iba elektronicky podpísaný dokument má dôkaznú hodnotu vlastnoručného podpisu, zatiaľ čo vytlačený a následne naskenovaný elektronicky podpísaný dokument ani neskôr naskenovaný vlastnoručne podpísaný dokument nemajú rovnakú právnu hodnotu ako originál.V praxi, hoci v menšinovom názore, sa objavil názor, že dokument podpísaný elektronickým podpisom (napr. návrh, odpor) vytlačený zamestnancami súdu na predloženie do fyzického súdneho spisu by sa mohol považovať za nepodpísaný dokument, ak chýbajú dôkazy preukazujúce existenciu kvalifikovaného certifikátu podpisovateľa dokumentu.Domnievame sa, že tento názor je prinajmenšom diskutabilný (ak nie priamo kritický).Pokiaľ ide všeobecne o elektronicky podpísané a vytlačené dokumenty (nielen procesné dokumenty) alebo vytlačené ručne písané dokumenty, ktoré boli následne naskenované, považujeme ich za kópie, ktoré môžu mať plné účinky, ak sú označené z hľadiska zhody s originálom; v opačnom prípade ich možno považovať aspoň za začiatky písomných dôkazov, ktoré možno doplniť ďalšími dôkazmi na dosiahnutie plného dôkazného účinku, ako je elektronický nosič, na ktorom sa predloží elektronicky podpísaný dokument (pamäťová karta atď.).Je nevyhnutné, aby si strany boli vedomé týchto obmedzení a zvolili si také možnosti podpisovania, ktoré zabezpečia platnosť, bezpečnosť a jednoduchosť dokazovania transakcií.
Od 8. októbra 2024 sa zrušia viaceré normatívne akty týkajúce sa tejto problematiky a všetky platné normy v tejto oblasti sa zlúčia do jedného právneho aktu, ktorý vytvorí všeobecný a predvídateľný právny rámec pre používanie jednotlivých druhov elektronického podpisu – zákona o elektronickom podpise.
Dôležité inovácie a zmeny.
Nový zákon ustanovuje hlavné zásady týkajúce sa všeobecných právnych účinkov jednotlivých druhov elektronického podpisu (kvalifikovaný elektronický podpis, zaručený elektronický podpis a jednoduchý elektronický podpis).
Po prvé, nový zákon pojednáva o pojme jednoduchý elektronický podpis , ktorý nie je definovaný v nariadení eIDAS.Podľa zákona o elektronickom podpise je jednoduchý elektronický podpis elektronický podpis, ktorého prvky nespĺňajú aspoň jednu z podmienok, ktoré musí spĺňať zaručený elektronický podpis podľa príslušných ustanovení nariadenia eIDAS.
Doteraz existovali pochybnosti o právnych účinkoch vyvolaných elektronickými podpismi, ktoré nespĺňajú požiadavky dôveryhodnosti stanovené nariadením eIDAS, najmä pokiaľ ide o právne účinky voči tretím osobám.Teraz sa však veci vyjasnili: všetky typy elektronických podpisov majú právne účinky a môžu sa použiť ako dôkaz na súde.Domnievame sa, že táto legislatívna novinka je vítaná, najmä preto, že takéto typy podpisov sa v praxi často používajú.
Typy elektronického podpisu a právne účinky.
Ako sme už predpokladali, hlavným cieľom zákona o elektronickom podpise je vytvoriť všeobecný a predvídateľný právny rámec pre používanie jednotlivých typov elektronických podpisov ( kvalifikovaný, zaručený a jednoduchý ) a objasniť právne účinky týchto typov podpisov takto:
Nové právne predpisy umožňujú lepšie prispôsobenie obchodným vzťahom B2B a uľahčujú dohody medzi stranami o právnych účinkoch elektronických podpisov.Hoci zákon rozširuje druhy podpisov s právnymi účinkami, ich používanie je naďalej podmienené dohodou strán a vzájomným uznávaním, čím sa ich platnosť stáva závislou od spoludlžníka.V tejto súvislosti je kvalifikovaný podpis najbezpečnejšou možnosťou, ktorá poskytuje najvyššie bezpečnostné záruky, pričom jeho platnosť nie je závislá od uznania druhej strany.V súčasnosti existuje v Rumunsku obmedzený zoznam oprávnených poskytovateľov, ktorí ponúkajú tento typ podpisu.
Medzi ďalšie legislatívne novinky, ktoré zákon o elektronickom podpise prináša, patrí úprava uzavretých elektronických systémov, podmienok poskytovania dôveryhodných služieb, povinností orgánov verejnej moci a inštitúcií v oblasti poskytovania dôveryhodných služieb a uznávania certifikátov vydaných zahraničnými poskytovateľmi dôveryhodných služieb.
Na záver sa domnievame, že nový legislatívny akt predstavuje dôležitý krok v modernizácii a zjednodušení predpisov týkajúcich sa elektronického podpisu a dôveryhodných služieb v Rumunsku.Zosúlaďuje vnútroštátne právne predpisy s európskymi normami a zabezpečuje jednotný a jasný právny rámec pre používanie rôznych druhov elektronických podpisov.Zatiaľ nie je jasné, ako sa podnikateľské prostredie prispôsobí týmto predpisom, ale očakáva sa, že tento rámec uľahčí elektronické transakcie a zvýši dôveru v digitálne služby.
Výhody a nevýhody používania elektronických podpisov.
V ére rýchlej digitalizácie sa elektronické podpisy stávajú čoraz populárnejším riešením na uzatváranie transakcií, najmä teraz, keď sa stalo bežnejším podpisovanie transakcií na diaľku, najmä v medzinárodných procesoch.S používaním elektronických podpisov sa uzatváranie zmlúv výrazne zjednodušilo, dosahuje sa jediným kliknutím, čím sa eliminuje potreba prepravy originálnych dokumentov kuriérom alebo nutnosť podpisujúcich osôb cestovať za účelom podpisu.
Okrem toho platformy bezpečného elektronického podpisu poskytujú vysokú úroveň vysledovateľnosti, čím zvyšujú transparentnosť procesu, a dokumenty sa môžu uchovávať elektronicky bez toho, aby zaberali fyzický priestor.Treba však zvážiť aj určité nevýhody.Technické problémy môžu oneskoriť zber podpisov alebo prístup k dokumentom, čo komplikuje transakčný proces.Okrem toho používanie rôznych platforiem stranami môže viesť k problémom s kompatibilitou alebo rozpoznávaním podpisov, čo zdôrazňuje potrebu vopred overiť pôvod podpisov a ich kompatibilitu.
Článok napísali Monica Stătescu (partnerka), Simona Ungureanu (senior právnička), Daria Olteanu (právnička).