Priemerný celoživotný zárobok osoby, ktorá zanechala štúdium, predstavuje 190 473 eur – o 100 000 eur menej ako absolvent strednej školy, ktorého zárobok presahuje 293 000 eur.
Tieto údaje pochádzajú zo štúdie o ekonomických a sociálnych nákladoch predčasného ukončenia školskej dochádzky v Rumunsku, ktorú si objednala AmCham Romania a ktorá má byť na budúci týždeň predstavená verejnosti.
Okrem toho náklady, ktoré vznikli v dôsledku predčasného ukončenia školskej dochádzky 12 analyzovaných generácií za posledných 11 rokov, predstavujú približne 15,8 miliardy EUR, čo predstavuje približne 5,28 % ročného HDP Rumunska, ako sa uvádza v citovanom dokumente.
V priemere 23 000 študentov z každej generácie predčasne ukončí školskú dochádzku, pričom Rumunsko naďalej zaznamenáva jednu z najvyšších mier predčasného ukončenia školskej dochádzky v Európskej únii – 16,6 %.
Najnovšie výsledky testovania PISA v Rumunsku poukazujú na približne 45 % mieru funkčnej negramotnosti
Hlavné výzvy, ktorým rumunský vzdelávací systém čelí, úzko súvisia s funkčnou negramotnosťou.Najnovšie výsledky testovania PISA pre našu krajinu naznačujú mieru funkčnej negramotnosti približne 45 %.Na porovnanie, v krajinách OECD je priemerná miera funkčnej negramotnosti približne 27 %.
V súvislosti s parlamentnými voľbami na konci roka 2024 vydala AmCham Romania siedme vydanie svojho dokumentu s víziami a odporúčaniami pre hospodársky program na roky 2024 – 2028 Priority pre Rumunsko.Prostredníctvom tejto iniciatívy AmCham Romania upriamuje pozornosť budúcich rozhodujúcich činiteľov na otázky, ktoré by podľa názoru podnikateľskej komunity mali byť ústredným bodom diskusií pred voľbami a v navrhovaných plánoch riadenia na nasledujúce štyri roky.
Dokument zohľadňuje globálny a regionálny kontext, ako aj megatrendy, ktoré si vyžadujú transformáciu svetového hospodárstva – trendy, ktoré si Rumunsko nemôže dovoliť ignorovať – a zároveň ciele špecifické pre krajinu, ku ktorým sa Rumunsko zaviazalo na vnútroštátnej úrovni, ako aj vo vzťahu k medzinárodným partnerom.
‚Zdôrazňujeme najväčšie riziká, ale zdôrazňujeme aj príležitosti.Sú to posledné roky, v ktorých bude mať Rumunsko prístup k významným finančným prostriedkom na konvergenciu s EÚ, a sú to tiež rozhodujúce roky na vstup na udržateľnú fiškálnu a rozpočtovú trajektóriu.Mandát na roky 2024 – 2028 sa zhoduje s rokmi do roku 2030, na ktoré boli stanovené ambiciózne ciele v oblasti udržateľnosti a ochrany životného prostredia.Počas týchto rokov dosiahnu nové technológie úroveň vyspelosti, ktorá zvýši ich rozsiahly vplyv, a Rumunsko musí výrazne zrýchliť svoje tempo, aby odstránilo nedostatky.Priority pre Rumunsko sú výzvou AmCham Romania na prijatie cieľov krajiny na všetkých úrovniach rozhodovania a na ich trvalú, zodpovednú a koordinovanú realizáciu.Je to v podstate výzva na víziu, okamžité kroky a myslenie orientované na budúcnosť,‘ hovorí Daniela Nemoianu, viceprezidentka AmCham Romania.
‚V nasledujúcich rokoch bude naliehavé nielen znižovať rozdiely‘
Správa sa zaoberá všeobecnými cieľmi krajiny, ako aj desiatimi kľúčovými vzájomne prepojenými oblasťami.Jedným z hlavných posolstiev je, že na dosiahnutie skutočného a udržateľného pokroku potrebuje Rumunsko koordinovaný prístup, ktorý zabezpečí pokrok vo viacerých oblastiach.
‚Nasledujúce roky budú charakterizované naliehavosťou nielen znížiť rozdiely, ale aj premeniť bezprecedentný technologický pokrok na skutočnú prosperitu spoločnosti a hospodárstva.Nemožno prehliadnuť, že Rumunsko sa nachádza v najkomplikovanejšom regionálnom kontexte za posledné tri desaťročia a nasledujúce roky budú rozhodujúce nielen pre posilnenie národnej bezpečnosti, ale aj pre posilnenie jeho geostrategickej úlohy v rámci NATO.Na zvládnutie tohto kontextu Rumunsko potrebuje jasnú a udržateľnú strategickú víziu na strednodobé a dlhodobé obdobie.Každá sektorová stratégia, verejná politika a rozhodnutie musia integrovať príležitosti, predvídať globálne trendy a minimalizovať makroekonomické riziká,‘ uvádza Dinu Bumbăcea, viceprezident AmCham Romania.
Päť cieľov navrhnutých AmCham sa týka strategických oblastí a odporúčania sú nasledovné:
Návrat k systému rovnej dane – priorita pre AmCham Rumunsko
V dokumente Priority pre Rumunsko 2024 – 2028 sa navrhujú aj sektorové opatrenia pre oblasti, v ktorých pôsobia členovia AmCham Romania.
Pre každý z desiatich sektorov sa hlavné odporúčania zameriavajú na smery, ako napr:
Maximálne využitie 6 miliárd EUR, ktoré sú k dispozícii v rámci Národného plánu obnovy a odolnosti (PNRR), na rozvoj infraštruktúry 5G, cloudových systémov a digitálnych verejných služieb bude veľmi dôležité.Aby sa predišlo oneskoreniam a roztriešteniu zodpovednosti pri realizácii strategických projektov, zdôrazňujeme význam koordinačných orgánov s odbornými znalosťami v danej oblasti, primeraným personálom, finančnými prostriedkami a rozhodovacími právomocami.
Odporúčania sa zaoberajú aj ďalšími kritickými otázkami, ako je zvyšovanie úrovne digitálnych zručností obyvateľstva, zvyšovanie počtu IT špecialistov vrátane včasnej výučby digitálnych zručností na školách s cieľom nasmerovať viac študentov na špecializácie STEM.
Rumunsko musí dosiahnuť pokrok v oblasti kybernetickej bezpečnosti a zosúladiť sa s normami EÚ a USA, a to aj v procese zavádzania umelej inteligencie.
Rumunsko musí urýchliť energetickú transformáciu, aby zabezpečilo udržateľný rozvoj a modernizáciu hospodárstva.
Kľúčovou prioritou je zvýšenie výrobnej kapacity energie z obnoviteľných zdrojov spolu s diverzifikáciou zdrojov čistej energie.To si vyžaduje rozšírenie výrobnej infraštruktúry aj podporu výskumu v oblasti zelenej energie.
Rumunsko má dobre definovaný regulačný rámec; je však potrebné zlepšiť legislatívnu a regulačnú súdržnosť.Je nevyhnutné stanoviť jasné časové harmonogramy a merateľné ciele na vykonávanie politík v oblasti energetiky a klímy.
Na dosiahnutie stanovených environmentálnych cieľov (nulové čisté emisie do roku 2050) potrebuje Rumunsko komplexný balík politík, inštitucionálnych reforiem, verejných investícií a finančnej podpory.Pokiaľ ide o obehové hospodárstvo, odporúčania AmCham sa zameriavajú na odpadové hospodárstvo, ochranu prírodného kapitálu a strategické investície do dekarbonizácie základných odvetví.Na neutralizáciu emisií zo sektorov, v ktorých je ich znižovanie náročné, ako je napríklad poľnohospodárstvo, musí Rumunsko zabezpečiť ochranu panenských lesov a národných parkov.
Rovnako považujeme za dôležité posilniť riadenie v oblasti ochrany životného prostredia a udržateľnosti, zlepšiť administratívne a technické kapacity, modernizovať infraštruktúru a zabezpečiť legislatívnu stabilitu a súdržnosť.
Predovšetkým sme presvedčení, že je potrebné prioritne riešiť problémy, ktorým čelí systém zdravotnej starostlivosti, prostredníctvom politík, ktoré znižujú úmrtnosť na choroby, ktorým možno predchádzať, opatrení na zníženie nedostatku odborníkov a skrátenie času potrebného na prístup k najmodernejším liekom.
Ďalší dôležitý súbor odporúčaní sa týka financovania systému zdravotníctva, kde Rumunsko zaostáva za európskym priemerom, pokiaľ ide o percento prideleného HDP a výdavky na zdravotníctvo na obyvateľa.
Zvýšenie spravodlivého prístupu ku kvalitným zdravotníckym službám a inovatívnej liečbe nebude možné bez postupného zvyšovania rozpočtových prostriedkov v pomere k HDP, investícií do prevencie a skríningu, vysokej miery čerpania európskych fondov a okrem iného aj bez revízie politík prístupu k diagnostike a liečbe v najpokročilejších biologických štádiách ochorenia.
Napriek tomu, že sa dosiahol pokrok vo využívaní európskych fondov, úroveň čerpania a tempo realizácie projektov nedosahujú potenciál, čo si vyžaduje potrebu zlepšiť administratívne kapacity a optimalizovať predpisy – od zníženia byrokracie až po modernizáciu systému schvaľovania.
Pokiaľ ide konkrétne o PNRR, považujeme za potrebné prijať rad opatrení na zvýšenie objemu, kvality a vplyvu projektov financovaných prostredníctvom tohto programu.Patrí medzi ne: prideľovanie európskych prostriedkov v spojení so schémami štátnej pomoci; financovanie projektov s vysokou pridanou hodnotou, ktoré majú multiplikačný účinok na hospodárstvo; replikácia úspešných miestnych modelov a modelov z iných jurisdikcií a zabezpečenie predvídateľnosti, stability a súdržnosti regulačného rámca ako faktora na podporu investícií.
Opätovne zdôrazňujeme znepokojujúci deficit pracovnej sily, umocnený demografickým poklesom, emigráciou a neefektívnym vzdelávacím systémom, ktorý si vyžaduje cielené intervencie a dlhodobé strategické politiky.
Patrí medzi ne: zlepšenie kvality vzdelávacieho systému; opatrenia na uľahčenie integrácie na trh práce, najmä mladých ľudí vo veku 16-25 rokov, ktorí neštudujú ani nepracujú; opatrenia na uľahčenie integrácie a reintegrácie žien, najmä zo zraniteľných komunít, na trh práce; zvýšenie kapacity na spracovanie rastúceho dopytu po pracovníkoch z krajín mimo EÚ; a investície do základnej infraštruktúry na zníženie rozdielov medzi regiónmi, čo je jednou z príčin koncentrácie deficitu ľudského kapitálu v hlavných hospodárskych póloch.
Prioritou musí byť posilnenie kapitálového trhu ako alternatívy financovania podnikov.Podľa názoru AmCham Romania je v tomto smere potrebné zaviesť niekoľko opatrení: aktivovať dostupný kapitál na financovanie rumunských spoločností, zaradiť Rumunsko medzi rozvíjajúce sa ekonomiky podľa MSCI; prijať politiky, ktoré podporia kótovanie spoločností a zároveň zjednodušia infraštruktúru kapitálového trhu, postupy a náklady spojené s verejným obchodovaním.
Finančná gramotnosť zohráva dôležitú úlohu; preto odporúčame zvýšiť úroveň finančnej gramotnosti prostredníctvom vzdelávacích programov a informačných kampaní, ktoré povedú k informovaným finančným rozhodnutiam a efektívnejšiemu využívaniu zdrojov, čo v konečnom dôsledku podporí finančnú stabilitu Rumunska z dlhodobého hľadiska.
Pevný rámec riadenia je nevyhnutný na prilákanie investícií a udržanie dôvery trhu.Pre hospodárstvo zamerané na udržateľný rozvoj je nevyhnutnou podmienkou pevný, transparentný a spravodlivý právny a inštitucionálny rámec.
V mandáte na roky 2024 – 2028 musí byť posilnenie správy a riadenia spoločností prioritou, najmä preto, že tieto roky budú rozhodujúce pre cieľ vstupu do OECD.
Okrem toho musí byť Rumunsko pripravené na prijatie nových predpisov, ktoré podporia podniky, aby integrovali udržateľnosť a sociálnu zodpovednosť.Dosiahnutie oboch cieľov si vyžaduje integrovaný prístup a spoluprácu medzi zainteresovanými ministerstvami a štátnymi orgánmi.
Umiestnenie odvetvia cestovného ruchu v Rumunsku ako motora hospodárskeho rastu musí prejsť od slov k činom.
Naliehavým sa stalo nielen prijatie strednodobej a dlhodobej stratégie na zvýšenie konkurencieschopnosti rumunského sektora cestovného ruchu (nedávno prijatej), ale aj jej sprevádzanie konkrétnym a operatívnym plánom, zvýšením rozpočtov na propagáciu, zodpovedným personálom za realizáciu s kvantifikovateľnými kritériami výkonnosti a termínmi realizácie.
Hlavné odporúčania sa zameriavajú na opatrenia v týchto oblastiach: silná národná stratégia budovania značky a operatívna propagácia; rozvoj koncepcie identitárneho cestovného ruchu a produktov cestovného ruchu vo výklenkoch; funkčné organizácie destinačného manažmentu a zníženie šedej ekonomiky v odvetví cestovného ruchu.Celá podnikateľská komunita veľmi očakáva lepšiu profiláciu Bukurešti ako turistickej a obchodnej destinácie.
V dokumente Priority pre Rumunsko 2024 – 2028 sa uvádza prehľad súčasnej situácie a kontrolný zoznam opatrení, ktoré by mali byť v popredí programu dialógu medzi verejným a súkromným sektorom a mali by byť prijaté ako priority, aby Rumunsko mohlo trvalo udržateľným spôsobom využiť svoj potenciál sociálno-ekonomickej prosperity v strednodobom a dlhodobom horizonte.